Valószínűleg még sokunkban élénken él a Covid-19 járvány és annak körülményei, hatása. A rengeteg veszteség és elkeserítő hatása mellett az azért pozitívum, hogy egy ideig megtanultunk valamivel jobban vigyázni magunkra, egymásra. Ugyanakkor sajnos halványodni kezd ez a tudás, és nem ártana életben tartani, hogy járvány-helyzet nélkül is legyünk sokkal körültekintőbbek a betegségek megelőzésében. Ennek a szemléletnek az elsajátítását már kisgyermekkorban el lehet kezdeni.

Preventív intézkedések

Intézményünkben néhány, az egészségünket megóvó, preventív intézkedést megtartottunk a járványügyi időszakból azért, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy az influenza szezonban is tehetünk azért, hogy ne sokszorozódjon a fertőzések száma. Jelenleg is éppen tombol még az influenzajárvány, a december-januári hónapokban mind a családok, mind a kollégák tekintetében nagy számban fordult elő mindenféle megbetegedés. Ez a tendencia azóta sem változott sokat, és többen arról számolnak be, hogy valahogy nem tudnak kikeveredni egy fertőzésből, rögtön jön egy következő.

Azok a kisgyerekek és testvéreik, akik közösségbe járnak, mindenképpen veszélyeztetettek, és azt is tudjuk, hogy az eltérően fejlődő, korai életkorú gyerekek hatványozottan érzékenyebben reagálnak egy-egy fertőzésre. Egyrészt nehezebben kommunikálnak a testérzeteikről, általában a szülők detektálják, hogy baj van. Igen ám, de ott az allergia szezon, a sokféle izomtónus eloszlási nehézségből fakadó állandó kísérő tünet (pl. nyitott száj), és a szülők tanácstalanok, mikor vihetik közösségbe gyermekeiket. Széles a skála, különösen a felső legúti megbetegedések tekintetében, hogy mi lehet az az érzékeny határ, ahol már biztosan otthon kell tartanunk a gyerekeket. Ebben néhány szempontot összegyűjtöttünk, amelyeket egyébként továbbra is kérünk, hogy tartsák szem előtt:

  • ha gyermekük vagy az Önök egészségi állapotában változás tapasztalható (orrfolyás, száraz köhögés, láz, fáradékonyság, fájdalom, torokfájás, hasmenés, kötőhártya gyulladás, fejfájás, a szaglás/ízlelés elvesztése), kérjük, ne jöjjenek a fejlesztésre!
  • amennyiben gyermeküknek bármilyen eredetű lázas megbetegedése volt, kérjük, hozzanak orvosi igazolást, hogy gyógyult és ismét közösségbe mehet
  • abban az esetben, ha enyhébb, láz nélküli megbetegedésre utaló tünetei voltak gyermeküknek, három tünetmentes napot követően várjuk vissza Önöket.
  • ha a gyermek nem lázas beteg, munkatársaink átmenetileg, online formában biztosítják az ellátást, a tünetmentes időszakig
  • mivel kollégáink esetében is hasonlóan járunk el a különböző eredetű tüneteket és megbetegedéseket illetően, ezért az Ő esetükben is fennáll az az eljárásrend, hogy amennyiben nem lázas betegek, az Önök és gyermekük ellátását otthonról, átmeneti időre, online formában biztosítsák

Mit jelent az online ellátás?

Tisztában vagyunk azzal, hogy az elmaradt fejlesztések feszültséget kelthetnek, vagy aggodalmat, hogy ha megakad a terápiás kísérés folyamata, az a gyermek fejlődésében okozhat-e nehézséget, hiányt. Az első és legfontosabb, hogy bár a gyerekek sokszor nem tudják észlelni a tüneteiket, megfogalmazni fájdalmaikat, diszkomfort érzetüket, de ha betegek, biztosan nincsenek sem megfelelő figyelmi állapotban, és ami a legfontosabb, érzelmileg mindenképp labilisabbak. Több gondoskodásra, több pihenésre van szükségük, még akkor is, ha sokkal impulzívabbak, tevékenyebbnek tűnnek.

Vannak, akik a hosszabb betegeskedésben egy kicsit korábbi fejlődési állomásokra jellemző viselkedést mutatnak, de olyanok is, akik éppen egy hosszabb betegség-hullám után ugranak nagyot a fejlődésben. A lényeg, hogy nem a konkrét fejlesztés az, amire ilyenkor szükségük van, és szükségük van arra az időre és nyugalomra, amit egy betegség lefolyása jelent.

Ugyanakkor a szülőkkel való konzultációs, tanácsadói munka online formában folytatódhat, egyébként is a komplex, korai intervenciós gyógypedagógiai fejlesztésnek része a szülőkonzultáció. Akkor, ha a szülő ennek szükségességét érzi, illetve ha reális, hogy a gyermeke ápolása mellett erre időt találjon. Egyénileg kell elbírálni, hogy kinek milyen támogatásra lehet szüksége ebben az időszakban, milyen együttműködés lehet reális a gyógypedagógussal. Néhány szempontot segítünk adni ebben az online kapcsolattartásban, azaz, hogy mi az, amiben ilyenkor is segíteni tudunk, ami a heti egy fejlesztési óra keretében igényelhető.

  • telefonos vagy online formában megszervezett szülőkonzultáció, gyógypedagógiai tanácsadás keretében
  • otthoni játékötletek ajánlása emailben
  • a gyermeket ellátó, más intézményben dolgozó kollégával való esetkonferencia szervezése
  • a gyermeket ellátó, intézményünkben dolgozó másik kollégával való közös megbeszélés szervezése, visszajelzés a gyermek állapotáról

Ezeket a lehetőségeket természetesen előre kell egyeztetni a gyógypedagógussal, hogy legyen ideje megszervezni az online ellátás kereteit, és a szülőnek is átgondolnia, hogy meg tudja-e szervezni ennek az idejét.

Mit tehetünk még?

Amit biztosan megtanultunk a COVID világjárvány óta, hogy igenis vannak eszközeink arra, hogy a tőlünk telhető legtöbbet megtegyük a betegségek elkerülésében. Ebben a kézmosásnak óriási szerepe van, amit a legkisebbeknek is meg kell tanítanunk.

Emellett tömegközlekedési eszközökön, bevásárlóközpontokban az FFP típusú, orrot és szájat eltakaró maszkok is jó szolgálatot tesznek, nem véletlenül volt lényegesen kevesebb influenzás megbetegedés a nagy világjárvány idején. Az influenza elleni oltás is megszívlelendő, fél éves kor felett már ajánlott felvenni azt.

Udvarnoky Zsófia

Recommended Posts