Skip to content

OFTEX képzések

A képzés célja

1. modul

Az autizmus korai diagnosztikája 1. modul -A neurodivergens fejlődésmenet korai felismerése és támogatása

 

Mit tehetünk, mit kell tennünk annak érdekében, hogy az autizmussal élő emberek a lehető legkorábban, kisgyermekkoruktól kezdve segítséget kapjanak önmaguk megismeréséhez, a világban való boldoguláshoz, környezetük pedig útmutatót ahhoz, hogy hogyan nyújthat segítséget és alkalmazkodással, hogy segítheti elő a kölcsönös megértést és illeszkedést.   

A korai intervencióhoz való hozzáférés egyik alapfeltétele a korai felismerés. A képzésen a 1,5-6 éves korosztály kerül fókuszba. Célunk, hogy a résztvevők meglévő tudásukat elmélyítve, magabiztosan ismerjék fel és kommunikálják az autizmus korai jeleit és még hatékonyabban tudják segíteni a szülőket a korai ellátórendszerben. Munkánk nem ér véget a diagnózis megfogalmazásával, feladatunk segíteni a szülőket az intervenciós lehetőségek közötti tájékozódásban, hiszen a gyermeknek és a családnak a kézzelfogható segítséget a kísérő támogatás adhatja. Mindezek mellett nem titkolt célunk az érintett szakmák közötti együttműködés élénkítése. 

A képzés témájában további elmélyülési lehetőséget kínálnak:

“Az autizmus korai diagnosztikája 2/A modul. Mit látunk a nagyító alatt? A gyermek megfigyelése és az autizmus differenciáldiagnosztikája a korai életkorban”  és 

“Az autizmus korai diagnosztikája 2/B modul -Együttműködés a szülőkkel a diagnosztikai folyamatban” egynapos képzéseink.

 

Oftex képzés

2/a modul

Az autizmus korai diagnosztikája 2/A modul. Mit látunk a nagyító alatt? A gyermek megfigyelése és az autizmus differenciáldiagnosztikája a korai életkorban

Az autizmus korai felismerésének jelenleg az egyetlen eszköze a gyermekek sokszínű viselkedésének megfigyelése, ugyanakkor a diagnózis felállítása messze túlmutat egy tünetlista ellenőrzésén. A válasz sokkal inkább abban rejlik, hogy tudjuk-e, hogy mit kell észrevennünk és azt hogyan értelmezzük.

A képzés során kitérünk a megfigyelést legjobban támogató helyzetekre, a megfigyelés fókuszaira, a finom árnyalatok jelentőségére, a látott viselkedés értelmezésére és differenciáldiagnosztikai szempontokra. A képzés során összefoglaló előadások mellett a hangsúlyt videóelemzésekre, saját tapasztalatok megvitatására helyezzük, időt hagyva kis és nagycsoportos diszkusszióra.
A képzésre való jelentkezés feltétele: Az autizmus korai diagnosztikája 1. modul – A neurodivergens fejlődésmenet korai felismerése és támogatása című képzés teljesítése.

2/b modul

Az autizmus korai diagnosztikája 2/B modul -Együttműködés a szülőkkel a diagnosztikai folyamatban

Gyermekekkel foglalkozó szakemberként tudjuk és tapasztaljuk, hogy a szülőkkel folytatott munka kulcsfontosságú. A kisgyermekük autizmus diagnózisával szembesülő szülők helyzete különösen érzékeny, empatikus hozzáállást és alapos szakmai felkészültséget kíván. Feladatunk az autizmus korai diagnosztikája során sokrétű, hiszen egyszerre vesszük fel a részletes autizmus specifikus anamnézist, figyeljük a szülő és a kisgyermek kapcsolatát, támogatjuk a szülőket az eltérő fejlődésmenet elfogadásában és segítjük a családot az új élethelyzethez való alkalmazkodásban. A képzés során kitérünk a hatékony kérdezés és információátadás technikáira, a szűrőeljárások szerepére, a vizsgálati vélemény és az írott segédanyagok összeállításának szempontjaira, és gondolkodunk arról is, hogyan segíthetjük a családokat az autizmus diagnózis feldolgozásának útján, milyen gyakorlati tanácsokat adhatunk, vizsgálóként meddig tart a kompetenciánk.

A képzés során az elméleti alapok megerősítése mellett a hangsúlyt a korai diagnosztikában szerzett gyakorlati tapasztalatokra és a közös gondolkodásra, műhelymunkára helyezzük. A képzésre való jelentkezés feltétele:  “Az autizmus korai diagnosztikája 1. modul – A neurodivergens fejlődésmenet korai felismerése és támogatása” című képzés teljesítése.

A képzésen való részvételhez előírt feltételek

Csecsemő- és gyermekgyógyász, gyermek- és ifjúságpszichiátria, gyermekneurológia, iskolaegészségt., ifjúságvéd, klinikai szakpszichológus,  neurológia,  neuropszichológiai szakpszichológia, orvosi rehabilitáció (csecsemő és gyermekgyógyászat),  orvosi rehabilitáció a pszichiátria területén,  pszichiátria, rezidensek és szakorvos jelölt végzettség.

A képzés pedagógusok számára nem akkreditált, de a korai diagnosztikában dolgozó gyógypedagógusok számára is hasznos tudást nyújt.

A megszerezhető képesítés

CME pontot lehet szerezni.

  1. Az 1. modul akkreditált pontértéke: 32 pont
  2. A 2/a. modul akkreditált pontértéke: 16 pont
  3. A 2/b. modul akkreditált pontértéke: 16 pont
Oftex képzés

Összefoglaló Információk a képzésről

Célcsoport: gyermek-és ifjúságpszichiátria, gyermekneurológia, csecsemő- és gyermekgyógyászat, klinikai szakpszichológia, neuropszichológia

Létszám: min. 12 – max. 25 fő

Forma: Egymásra épülő modulok: első (elméleti) modul önálló képzésként is megállja a helyét, a ráépülő modulok pedig műhelymunka formájában mélyítik el a megszerzett készségeket. Felmerült, hogy a résztvevők megoszlásának függvényében a ráépülő képzések már szakmák szerinti bontásban történjenek. Felmerült, hogy hosszabb távú szakmai együttműködés, konzultációk is kövessék a képzést.

Időbeosztás:
1. modul: 2 nap (10+6 óra)

  • 2/A modul: 1 nap (8 óra)
  • 2/B modul: 1 nap (8 óra)

 

A továbbképzés teljesítésének formai és tartalmi követelményei

1. modul

  • Kinek a dolga? Az autizmus diagnosztikai folyamatának szereplői, feladatai, az együttműködés területei, jelentősége.
  • A képzés résztvevői tapasztalatainak, motivációinak, kompetenciáinak feltérképezése, összehangolódás.
  • Az autizmus fogalmának és szemléleti kereteinek változása, tudásunk fejlődése, tapasztalataink változása.
  • Honnan jön a tudásunk, merre tartunk, mire támaszkodhatunk? Mi is a neurodiverzitás? Mi a MÁS?
  • Korszerű alapismeretek a diagnosztika szemszögéből.
  • Mi a kutatások célja? A klasszifikáció változása, oka és következményei. Változó fogalom, változó kritériumok, de a gyerekek nem változnak. Mi a spektrum? Van-e “széle”? Kategória vagy dimenzió? Van-e Asperger szindróma?
  • Útjelző vagy címke? A korai felismerés és a diagnózis korai megformálásának jelentősége, mit jelent a diagnózis? A késlekedés okai és következményei. Hazai helyzet, források, információk.
  • Szempontok az autizmusra utaló viselkedés korai felismeréséhez, a tipikus fejlődésmenet tükrében.
  • Mikor lehet egy “tipikus autista viselkedés” a normál fejlődésmenet része? Mikor mondjuk, hogy “minőségi” egy eltérés? A társas kommunikáció fejlődési mérföldkövei és gyakorlati jelentőségük. Szempontok a játéktevékenység megfigyeléséhez. Mit árul el a gyakorló-, a funkcionális és a szerepjáték a kisgyermek gondolkodásáról?
  • A korai felismerés szintjei, folyamata.
  • A szűrés, a vizsgálat és a specifikus kivizsgálás keretei. A rendelkezésünkre álló szűrő- és vizsgálómódszerek szerepe a diagnosztikai folyamatban. A családok útja az ellátórendszerben. A korai diagnosztikához (és a korai fejlesztéshez) való hozzáférés támogatása a realitás talaján, helyi lehetőségek.
  • Az eddig elhangzottak gyakorlati megvalósítása, avagy mit lehet tenni a rendelőben vagy az ambulancián rendelkezésre álló időben? Jó gyakorlatok gyűjtése, megbeszélése.
  • A megfigyelések rendszerezése.
  • Korai szűrőeszközök: az MCHAT és a QCHAT gyakorlatközpontú bemutatása. “A szülő is azt látja, amit én?” – Mit kérdezünk? Mit, mennyit és hogyan jelzünk vissza?
  • A leggyakoribb szülői aggodalmak és hiedelmek megválaszolása, nehéz kommunikációs helyzetek.
  • Mit és hogyan érdemes visszajelezni a szülőknek a korai életkorban? A folyamatdiagnosztika szerepe. Közös gondolkodás, jó gyakorlatok gyűjtése – hogy hiteles támpontot nyújthassunk a bizonytalan és akár bizalmatlan szülőknek.
  • Segítség vagy akadály?
  • Mivel jár egy családnak és a gyereknek, ha „csak” felmerül a diagnózis. Esetbemutatások, különböző utak bemutatása az első vizsgálattól a kontrollvizsgálatig. Érintve a három év alatti gyerekek intervenciós lehetőségeit és jelentőségét.
  • Mégis hogyan lehet egy kisdedet autizmus specifikusan fejleszteni? Mitől lesz a fejlesztés autizmus specifikus? Rövid bejátszások fejlesztő foglalkozásokról.
  • Tájékozódás az útvesztőben. A fejlesztő-gyógypedagógus szerepe(i)  a vizsgálat után
    Intervenciós beavatkozások és utak:
    •    Egyéni fejlesztések és kiegészítő terápiák.
    •    Az államilag finanszírozott ellátások, beavatkozások lehetőségei
    •    Óvodai intervenció
    •    Magánellátások
  • A képzés zárása, tesztvizsga

2/a. modul

  • A megjelenés spektruma az egyes életkori szakaszokban
  • Mit figyelünk? A látott viselkedés értelmezése, differenciáldiagnosztikai szempontok.
  • A viselkedés megfigyelésének lehetőségei
  • A mindennapi helyzetekben rejlő lehetőségek, gyakorlati ötletek a felhasznált eszközökhöz, tárgyakhoz, helyzetekhez
  • A felnőtt-gyermek interakcióban való részvétel szempontjai
  • Hogyan figyelünk? Mit tegyünk és ne tegyünk, ha megfigyelünk egy gyermeket?
  • Mit jelent a kísérés, rendelkezésre állás, „helyzetbe hozás”?
  • Viselkedés a nagyító alatt I.
  • 36 hónaposnál fiatalabb gyermekek viselkedésének a megfigyelése otthoni és vizsgálati helyzetek videofelvételei alapján. Kis és nagycsoportos elemzés, megvitatás
  • Viselkedés a nagyító alatt II.
  • 3-5 éves gyermekek viselkedésének a megfigyelése otthoni és vizsgálati helyzetek videofelvételei alapján. Kis és nagycsoportos elemzés, megvitatás
  • Képzés zárása, visszajelzések, tesztvizsga

2/b. modul

  • A hatékony információgyűjtés gyakorlata
  • Interjú- és kérdezéstechnika, empatikus visszajelzések, az adherencia fokozása
  • Tanulságos esetbemutatásokAz autizmust szűrő tesztek helye a korai felismerésben (MCHAT, QCHAT, SCQ, Rutter)
  • A hatékony információátadás elmélete és gyakorlata
  • Hogyan támogathatjuk az elhangzott információk feldolgozását az érzelmi síkon? Milyen tényszerű információkat kell feltétlenül átadnunk? Szempontok a szülők kompetenciáját növelő írott segédanyagok összeállításához.
  • Hogyan segíthetjük a családok útját a felismeréstől a fejlesztésig, meddig terjed a kompetenciánk?
  • A diagnózis ismertetése a gyakorlatban
  • Kommunikációs helyzetek elemzése, szülői visszajelzések tanulságai
  • Képzés zárása, visszajelzések, tesztvizsga

A továbbképzés teljesítésének formai és tartalmi követelményei

Képzés 80%-án való részvétel és írásbeli tesztvizsga az elhangzott információk alapján.

január 2025

2025p31janEgész napszo01febrOFTEX 1. modul – Az autizmus korai diagnosztikája 1. modul -A neurodivergens fejlődésmenet korai felismerése és támogatása

február 2025

2025szo15febrEgész napOFTEX 2/a modul – Az autizmus korai diagnosztikája 2/A modul – Mit látunk a nagyító alatt? A gyermek megfigyelése és az autizmus differenciáldiagnosztikája a korai életkorban

március 2025

2025szo08márc08:00szo16:00OFTEX 2/b modul – Az autizmus korai diagnosztikája 2/B modul – Együttműködés a szülőkkel a diagnosztikai folyamatban

Képzés helyszíne

Budapesti Korai Fejlesztő Központ és EGYMI.
1115 Budapest, Bártfai utca 34/a

A képzés oktatói:

dr. Horváth Dóra( a képzés szakmai felelőse),dr. Németh Adrienn, dr. Boza Édua, Czeizel Barbara, Szabó Mariann

A képzési program óraszáma

1. modul: 2 nap (10+6 óra)
2/A modul: 1 nap (8 óra)
2/B modul: 1 nap (8 óra)

Tervezett időpontok

OFTEX 1. :2025. január 31- február 01.


Tervezett időpontok

OFTEX 2/a. :2025. február 15.

Tervezett időpontok

OFTEX 2/b. :2025. március 08.

Jelentkezési határidő

I. modul: 2025. január 16.

Modulok képzési díjai

1. modul: Képzés díja: 36.000 Ft/fő
2. modul: Képzés díja: 18.000 Ft/fő
3. modul: Képzés díja: 18.000 Ft/fő