Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
OFTEX képzések
A képzés célja
1. modul
Az autizmus korai diagnosztikája 1. modul -A neurodivergens fejlődésmenet korai felismerése és támogatása
Mit tehetünk, mit kell tennünk annak érdekében, hogy az autizmussal élő emberek a lehető legkorábban, kisgyermekkoruktól kezdve segítséget kapjanak önmaguk megismeréséhez, a világban való boldoguláshoz, környezetük pedig útmutatót ahhoz, hogy hogyan nyújthat segítséget és alkalmazkodással, hogy segítheti elő a kölcsönös megértést és illeszkedést.
A korai intervencióhoz való hozzáférés egyik alapfeltétele a korai felismerés. A képzésen a 1,5-6 éves korosztály kerül fókuszba. Célunk, hogy a résztvevők meglévő tudásukat elmélyítve, magabiztosan ismerjék fel és kommunikálják az autizmus korai jeleit és még hatékonyabban tudják segíteni a szülőket a korai ellátórendszerben. Munkánk nem ér véget a diagnózis megfogalmazásával, feladatunk segíteni a szülőket az intervenciós lehetőségek közötti tájékozódásban, hiszen a gyermeknek és a családnak a kézzelfogható segítséget a kísérő támogatás adhatja. Mindezek mellett nem titkolt célunk az érintett szakmák közötti együttműködés élénkítése.
A képzés témájában további elmélyülési lehetőséget kínálnak:
“Az autizmus korai diagnosztikája 2/A modul. Mit látunk a nagyító alatt? A gyermek megfigyelése és az autizmus differenciáldiagnosztikája a korai életkorban” és
“Az autizmus korai diagnosztikája 2/B modul -Együttműködés a szülőkkel a diagnosztikai folyamatban” egynapos képzéseink.
2/a modul
Az autizmus korai diagnosztikája 2/A modul. Mit látunk a nagyító alatt? A gyermek megfigyelése és az autizmus differenciáldiagnosztikája a korai életkorban
Az autizmus korai felismerésének jelenleg az egyetlen eszköze a gyermekek sokszínű viselkedésének megfigyelése, ugyanakkor a diagnózis felállítása messze túlmutat egy tünetlista ellenőrzésén. A válasz sokkal inkább abban rejlik, hogy tudjuk-e, hogy mit kell észrevennünk és azt hogyan értelmezzük.
A képzés során kitérünk a megfigyelést legjobban támogató helyzetekre, a megfigyelés fókuszaira, a finom árnyalatok jelentőségére, a látott viselkedés értelmezésére és differenciáldiagnosztikai szempontokra. A képzés során összefoglaló előadások mellett a hangsúlyt videóelemzésekre, saját tapasztalatok megvitatására helyezzük, időt hagyva kis és nagycsoportos diszkusszióra.
A képzésre való jelentkezés feltétele: Az autizmus korai diagnosztikája 1. modul – A neurodivergens fejlődésmenet korai felismerése és támogatása című képzés teljesítése.
2/b modul
Az autizmus korai diagnosztikája 2/B modul -Együttműködés a szülőkkel a diagnosztikai folyamatban
Gyermekekkel foglalkozó szakemberként tudjuk és tapasztaljuk, hogy a szülőkkel folytatott munka kulcsfontosságú. A kisgyermekük autizmus diagnózisával szembesülő szülők helyzete különösen érzékeny, empatikus hozzáállást és alapos szakmai felkészültséget kíván. Feladatunk az autizmus korai diagnosztikája során sokrétű, hiszen egyszerre vesszük fel a részletes autizmus specifikus anamnézist, figyeljük a szülő és a kisgyermek kapcsolatát, támogatjuk a szülőket az eltérő fejlődésmenet elfogadásában és segítjük a családot az új élethelyzethez való alkalmazkodásban. A képzés során kitérünk a hatékony kérdezés és információátadás technikáira, a szűrőeljárások szerepére, a vizsgálati vélemény és az írott segédanyagok összeállításának szempontjaira, és gondolkodunk arról is, hogyan segíthetjük a családokat az autizmus diagnózis feldolgozásának útján, milyen gyakorlati tanácsokat adhatunk, vizsgálóként meddig tart a kompetenciánk.
A képzés során az elméleti alapok megerősítése mellett a hangsúlyt a korai diagnosztikában szerzett gyakorlati tapasztalatokra és a közös gondolkodásra, műhelymunkára helyezzük. A képzésre való jelentkezés feltétele: “Az autizmus korai diagnosztikája 1. modul – A neurodivergens fejlődésmenet korai felismerése és támogatása” című képzés teljesítése.
A képzésen való részvételhez előírt feltételek
Csecsemő- és gyermekgyógyász, gyermek- és ifjúságpszichiátria, gyermekneurológia, iskolaegészségt., ifjúságvéd, klinikai szakpszichológus, neurológia, neuropszichológiai szakpszichológia, orvosi rehabilitáció (csecsemő és gyermekgyógyászat), orvosi rehabilitáció a pszichiátria területén, pszichiátria, rezidensek és szakorvos jelölt végzettség.
A képzés pedagógusok számára nem akkreditált, de a korai diagnosztikában dolgozó gyógypedagógusok számára is hasznos tudást nyújt.
A megszerezhető képesítés
CME pontot lehet szerezni.
- Az 1. modul akkreditált pontértéke: 32 pont
- A 2/a. modul akkreditált pontértéke: 16 pont
- A 2/b. modul akkreditált pontértéke: 16 pont
Összefoglaló Információk a képzésről
Célcsoport: gyermek-és ifjúságpszichiátria, gyermekneurológia, csecsemő- és gyermekgyógyászat, klinikai szakpszichológia, neuropszichológia
Létszám: min. 12 – max. 25 fő
Forma: Egymásra épülő modulok: első (elméleti) modul önálló képzésként is megállja a helyét, a ráépülő modulok pedig műhelymunka formájában mélyítik el a megszerzett készségeket. Felmerült, hogy a résztvevők megoszlásának függvényében a ráépülő képzések már szakmák szerinti bontásban történjenek. Felmerült, hogy hosszabb távú szakmai együttműködés, konzultációk is kövessék a képzést.
Időbeosztás:
1. modul: 2 nap (10+6 óra)
- 2/A modul: 1 nap (8 óra)
- 2/B modul: 1 nap (8 óra)
A továbbképzés teljesítésének formai és tartalmi követelményei
1. modul
- Kinek a dolga? Az autizmus diagnosztikai folyamatának szereplői, feladatai, az együttműködés területei, jelentősége.
- A képzés résztvevői tapasztalatainak, motivációinak, kompetenciáinak feltérképezése, összehangolódás.
- Az autizmus fogalmának és szemléleti kereteinek változása, tudásunk fejlődése, tapasztalataink változása.
- Honnan jön a tudásunk, merre tartunk, mire támaszkodhatunk? Mi is a neurodiverzitás? Mi a MÁS?
- Korszerű alapismeretek a diagnosztika szemszögéből.
- Mi a kutatások célja? A klasszifikáció változása, oka és következményei. Változó fogalom, változó kritériumok, de a gyerekek nem változnak. Mi a spektrum? Van-e “széle”? Kategória vagy dimenzió? Van-e Asperger szindróma?
- Útjelző vagy címke? A korai felismerés és a diagnózis korai megformálásának jelentősége, mit jelent a diagnózis? A késlekedés okai és következményei. Hazai helyzet, források, információk.
- Szempontok az autizmusra utaló viselkedés korai felismeréséhez, a tipikus fejlődésmenet tükrében.
- Mikor lehet egy “tipikus autista viselkedés” a normál fejlődésmenet része? Mikor mondjuk, hogy “minőségi” egy eltérés? A társas kommunikáció fejlődési mérföldkövei és gyakorlati jelentőségük. Szempontok a játéktevékenység megfigyeléséhez. Mit árul el a gyakorló-, a funkcionális és a szerepjáték a kisgyermek gondolkodásáról?
- A korai felismerés szintjei, folyamata.
- A szűrés, a vizsgálat és a specifikus kivizsgálás keretei. A rendelkezésünkre álló szűrő- és vizsgálómódszerek szerepe a diagnosztikai folyamatban. A családok útja az ellátórendszerben. A korai diagnosztikához (és a korai fejlesztéshez) való hozzáférés támogatása a realitás talaján, helyi lehetőségek.
- Az eddig elhangzottak gyakorlati megvalósítása, avagy mit lehet tenni a rendelőben vagy az ambulancián rendelkezésre álló időben? Jó gyakorlatok gyűjtése, megbeszélése.
- A megfigyelések rendszerezése.
- Korai szűrőeszközök: az MCHAT és a QCHAT gyakorlatközpontú bemutatása. “A szülő is azt látja, amit én?” – Mit kérdezünk? Mit, mennyit és hogyan jelzünk vissza?
- A leggyakoribb szülői aggodalmak és hiedelmek megválaszolása, nehéz kommunikációs helyzetek.
- Mit és hogyan érdemes visszajelezni a szülőknek a korai életkorban? A folyamatdiagnosztika szerepe. Közös gondolkodás, jó gyakorlatok gyűjtése – hogy hiteles támpontot nyújthassunk a bizonytalan és akár bizalmatlan szülőknek.
- Segítség vagy akadály?
- Mivel jár egy családnak és a gyereknek, ha „csak” felmerül a diagnózis. Esetbemutatások, különböző utak bemutatása az első vizsgálattól a kontrollvizsgálatig. Érintve a három év alatti gyerekek intervenciós lehetőségeit és jelentőségét.
- Mégis hogyan lehet egy kisdedet autizmus specifikusan fejleszteni? Mitől lesz a fejlesztés autizmus specifikus? Rövid bejátszások fejlesztő foglalkozásokról.
- Tájékozódás az útvesztőben. A fejlesztő-gyógypedagógus szerepe(i) a vizsgálat után
Intervenciós beavatkozások és utak:
• Egyéni fejlesztések és kiegészítő terápiák.
• Az államilag finanszírozott ellátások, beavatkozások lehetőségei
• Óvodai intervenció
• Magánellátások - A képzés zárása, tesztvizsga
2/a. modul
- A megjelenés spektruma az egyes életkori szakaszokban
- Mit figyelünk? A látott viselkedés értelmezése, differenciáldiagnosztikai szempontok.
- A viselkedés megfigyelésének lehetőségei
- A mindennapi helyzetekben rejlő lehetőségek, gyakorlati ötletek a felhasznált eszközökhöz, tárgyakhoz, helyzetekhez
- A felnőtt-gyermek interakcióban való részvétel szempontjai
- Hogyan figyelünk? Mit tegyünk és ne tegyünk, ha megfigyelünk egy gyermeket?
- Mit jelent a kísérés, rendelkezésre állás, „helyzetbe hozás”?
- Viselkedés a nagyító alatt I.
- 36 hónaposnál fiatalabb gyermekek viselkedésének a megfigyelése otthoni és vizsgálati helyzetek videofelvételei alapján. Kis és nagycsoportos elemzés, megvitatás
- Viselkedés a nagyító alatt II.
- 3-5 éves gyermekek viselkedésének a megfigyelése otthoni és vizsgálati helyzetek videofelvételei alapján. Kis és nagycsoportos elemzés, megvitatás
- Képzés zárása, visszajelzések, tesztvizsga
2/b. modul
- A hatékony információgyűjtés gyakorlata
- Interjú- és kérdezéstechnika, empatikus visszajelzések, az adherencia fokozása
- Tanulságos esetbemutatásokAz autizmust szűrő tesztek helye a korai felismerésben (MCHAT, QCHAT, SCQ, Rutter)
- A hatékony információátadás elmélete és gyakorlata
- Hogyan támogathatjuk az elhangzott információk feldolgozását az érzelmi síkon? Milyen tényszerű információkat kell feltétlenül átadnunk? Szempontok a szülők kompetenciáját növelő írott segédanyagok összeállításához.
- Hogyan segíthetjük a családok útját a felismeréstől a fejlesztésig, meddig terjed a kompetenciánk?
- A diagnózis ismertetése a gyakorlatban
- Kommunikációs helyzetek elemzése, szülői visszajelzések tanulságai
- Képzés zárása, visszajelzések, tesztvizsga
A továbbképzés teljesítésének formai és tartalmi követelményei
Képzés 80%-án való részvétel és írásbeli tesztvizsga az elhangzott információk alapján.
január 2025
Esemény leírása
Az autizmus korai diagnosztikája 1. modul – A neurodivergens fejlődésmenet korai felismerése és támogatása (16 óra) 36.000 Ft/fő TERVEZETT IDŐPONT2025. január 31-február 01. (péntek-szombat)
Esemény leírása
Az autizmus korai diagnosztikája 1. modul – A neurodivergens fejlődésmenet korai felismerése és támogatása (16 óra) 36.000 Ft/fő
TERVEZETT IDŐPONT
2025. január 31-február 01. (péntek-szombat)
Jelentkezési határidő
2025. január 16. (csütörtök)
Időpont
Január 31 (Péntek) – Február 1 (Szombat)
Helyszín
Budapesti Korai Fejlesztő Központ és EGYMI. – Budai ház
1115 Budapest, Bártfai utca 34/a
február 2025
Esemény leírása
Az autizmus korai diagnosztikája 2/A modul – Mit látunk a nagyító alatt? A gyermek megfigyelése és az autizmus differenciáldiagnosztikája a korai életkorban (8 óra) 18.000 Ft/fő
Esemény leírása
Az autizmus korai diagnosztikája 2/A modul – Mit látunk a nagyító alatt? A gyermek megfigyelése és az autizmus differenciáldiagnosztikája a korai életkorban (8 óra) 18.000 Ft/fő
TERVEZETT IDŐPONT
2025. február 15. (szombat)
Jelentkezési határidő
2025. január 29. (szerda)
Időpont
Egész nap (Szombat)
Helyszín
Budapesti Korai Fejlesztő Központ és EGYMI. – Budai ház
1115 Budapest, Bártfai utca 34/a
március 2025
Esemény leírása
Az autizmus korai diagnosztikája 2/B modul – Együttműködés a szülőkkel a diagnosztikai folyamatban (8 óra) 18.000 Ft/fő TERVEZETT IDŐPONT2025. március 08. (szombat)Jelentkezési határidő
Esemény leírása
Az autizmus korai diagnosztikája 2/B modul – Együttműködés a szülőkkel a diagnosztikai folyamatban (8 óra) 18.000 Ft/fő
TERVEZETT IDŐPONT
2025. március 08. (szombat)
Jelentkezési határidő
2025. február 19. (szerda)
Időpont
(Szombat) 08:00 – 16:00
Helyszín
Budapesti Korai Fejlesztő Központ és EGYMI. – Budai ház
1115 Budapest, Bártfai utca 34/a
Képzés helyszíne
Budapesti Korai Fejlesztő Központ és EGYMI.
1115 Budapest, Bártfai utca 34/a
A képzés oktatói:
dr. Horváth Dóra( a képzés szakmai felelőse),dr. Németh Adrienn, dr. Boza Édua, Czeizel Barbara, Szabó Mariann
A képzési program óraszáma
1. modul: 2 nap (10+6 óra)
2/A modul: 1 nap (8 óra)
2/B modul: 1 nap (8 óra)
Tervezett időpontok
OFTEX 1. :2025. január 31- február 01.
Tervezett időpontok
OFTEX 2/a. :2025. február 15.
Tervezett időpontok
OFTEX 2/b. :2025. március 08.
Jelentkezési határidő
I. modul: 2025. január 16.
Jelentkezés / kérdés
Somodi-Rácz Anita oktatásszervező
Személyesen: Budapesti Korai Fejlesztő Központ Buda (1115 Budapest, Bártfai utca 34/a)
Telefonon: 06/1 363-02-70
E-mail:
Modulok képzési díjai
1. modul: Képzés díja: 36.000 Ft/fő
2. modul: Képzés díja: 18.000 Ft/fő
3. modul: Képzés díja: 18.000 Ft/fő