- Súlyosan és halmozottan fogyatékos gyermekek ellátása

Súlyosan és halmozottan fogyatékos gyermekek ellátása
Súlyosan és halmozottan fogyatékos gyermekek ellátása
Intézményünk működésének kezdetek óta felvállalja a fejlődésmenetükben jelentősen akadályozott, súlyos, halmozottan sérült gyermekek ambuláns ellátását. 2003 óta nappali csoportos ellátás keretében biztosítja a korai fejlesztésből kinőtt, képzési kötelezett korba lépő gyermekek további fejlesztését. 2007 szeptemberétől a nappali ellátó csoportot kinőtt tankötelezett korba lépő gyermekek számára fejlesztő iskolai csoportot működtetett. A fejlesztő iskolai csoportunk 2010. szeptemberétől egy gyógypedagógiai iskola részeként működik tovább, így az idei tanév szeptemberétől működésünk módosult. Lehetőségünk nyílt egy Gyógypedagógiai óvodai csoport működtetésére, így heti 5 napban, 8.00 – 16.00 óráig biztosítani tudjuk a súlyos halmozottan sérült gyermekek számára a komplex fejlesztést és a szülők számára a mindennapos tanácsadást.
Az óvodai csoportunk működésének főbb céljai:
 A 3-6 éves korú súlyosan-halmozottan sérült gyermekek közoktatásban való részvételének elősegítése
 A súlyos halmozottan sérült gyermekek fejlesztő óvodai nevelés és gondozás biztosítása, a családjaik életminőségének javítása
 Az óvodai nevelést meghatározó irányelvek adaptálása
 A szülők szakmai megsegítése
 A gyermekek iskolai elhelyezésének előkészítése

Az óvodai működésünk az Gyógypedagógiai Óvoda Pedagógiai Program 2018 (1.07 MB)alapján történik. Főbb alapelveink:

 Előreláthatóság biztosítása a gyermekek számára
 aktív részvétel biztosítása a napi tevékenységekben
 Egész napot átívelő kommunikációs beágyazottság.
 Egyéni-, csoportos, és kiscsoportos komplex fejlesztés biztosítása minden gyermek számára.
 A különböző gondozási tevékenységeket (etetés, tisztába tétel) is fejlesztési, ill. kommunikációs helyzetként kezeljük.
 A szülők számára a mindennapos tájékoztatás.
Az egyéni és csoportos foglalkozások mellett igyekszünk olyan alternatív terápiákat is beépíteni a programunkba, amelyek színesebbé, változatosabbá, élménydúsabbá teszik a pedagógiai munkánkat. Például:
 Tibeti hangtálterápia,
 Állatasszisztált terápia,
 BMC terápia - testen belüli kapcsolatok összerendezését helyezi az előtérbe, és ezzel nyitja meg az utat a külső térbeli mozgások és interakciók felé. -).

Egyénreszabott, alternatív és augmentatív kommunikációs technikákkal igyekszünk olyan kommunikációs eszközöket biztosítani a gyermekek és családjaik számára, amelyekkel a kommunikációs nehezítettségükből adódó gátakat oldani tudjuk.

Csoportunkban olyan szakemberek (gyógypedagógusok, gyógytornászok, óvodapedagógusok, pszichológus) dolgoznak, akik fontosnak tartják, hogy a gyermekek fejlesztésében, ellátásában részt vevő szakemberekkel azonos módon gondolkodjanak a gyermekek és családjaik életminőségének javulását illetően.
A csoportban dolgozó szakembereken kívül
 neurológus,
 ortopédorvos,
 ortopédműszerész,
 szociális munkás,
 pszichológus, illetve
 DSGM terapeuta is foglalkozik a családokkal.
Kérjük tekintsék meg asúlyosan-halmozottan sérült gyermekek ellátásáról szóló filmünket (39.28 MB) !